חפש בבלוג זה

יום שלישי, 28 במאי 2013

חומרים מסוכנים בקוסמטיקה- כל מה שלא מספרים לך


חומרים מסוכנים בקוסמטיקה – כל מה שלא מספרים לך

אורלי תגר
מוצרי קוסמטיקה רבים מתפארים בחומרים מתוחכמים אשר מבטיחים לכם הרים וגבעות באשר למראה עורכם. מה שהם לא מספרים לכם, הוא שחלק מהחומרים שבמוצרים נועדו להוסיף לו נפח, ריח, להאריך עד מאוד את חיי המדף ועוד. כדי להשיג את כל אלו, חלק גדול מהחברות משתמשות בחומרים מלאכותיים זולים אשר במקרה הנחמד עשויים לגרות את העור, ובמקרה הפחות נחמד עשויים לגרום לתגובות פיזיות ובעיות בריאותיות מאוד לא נעימות.

למרות שהכי בא לנו לעצום עיניים ולהגיד- "אני לא יודע מה יש בפנים וגם לא רוצה לדעת", כדאי לזכור שידע זה כח, ולפעמים צרכנות מושכלת עשויה לשפר מאוד את איכות חייכם.

במאמר זה אסקור מספר חומרים נפוצים במיוחד בתעשיית הקוסמטיקה הסינטטית.
קוסמטיקה סינטטית הינה קוסמטיקה אשר חלק נכבד או כל מרכיביה אינם טבעיים.

(לא) נעים להכיר

סודיום לאוריל סולפט - SLS- חומר זול מאוד אשר מקציף במוצרים המקציפים, ומגדיל מאוד את נפח המוצר. הוא נמצא בשימוש נרחב בקוסמטיקה הסינטטית למשל בסבון נוזלי, שמפו, סבון פנים, שטיפות אינטימיות, מוצרי תינוקות רבים, משחות שינים ועוד.   
בתעשיות אחרות משתמשים בו בנוזלי שטיפת רצפות, שטיפת מנועים ומכונות.
במחקרים נמצא כי  SLSפוגע בשורשי השיער ולכן מגביר נשירת שיער והתקרחות. הוא עלול לגרום לגירוי בעיניים, לפריחות בעור וכיבים בפה וגם לפגיעה במערכת החיסון. נמצא קשר בין SLS למחלת הסרטן.

פרופילן גליקול - PG – חומר הנפוץ מאוד בסוגים שונים של קרם לחות, שמפו, מרכך ודיאודורנטים.
מושך לחות מן השכבות הפנימיות של העור אל השכבה החיצונית בכך גורם ל"אשלייה" של לחות כאשר השכבות הפנימיות מתייבשות.  
בתעשיות אחרות הוא משמש כנוזל בלמים ברכב, מונע קיפאון בנוזל הקירור ברכב,  חלק מחומרי צבעי וציפויים, חומר מבריק רצפות ועוד.
במה מסוכן לבני אדם? עשוי לגרום לדלקות עור, נזק לכליות ולכבד, יכול לגרום להפרעות במערכת
העיכול, בחילות, כאבי ראש, פגיעה במערכת העצבים המרכזית ודיכאון.

איזופרופיל - Isopropyl- נפוץ בחומרי צבע לשיער, קרם גוף, קרם ידיים, בשמים,ועוד.
זהו חומר רעיל אשר ממיס לכה, ושומנים.  משתמשים בו בתעשיית הקוסמטיקה בעיקר כדי להגביר את החדירה של המוצר לעור.
עלול לגרום לקומדונים (נקודות שחורות) ואקנה . בנוסף, עלול לגרום לבחילות, הקאות, כאבי ראש, דיכאון, ליובש בעור ובשיער, סדקים בעור ובעקבותיהם התפתחות של זיהומי עור.

נמצא קשר בין חומר זה לתחלואה בסרטן השד.

שמן מינרלי Mineral oilPetrolatum – זהו למעשה נגזרת של נפט גולמי. נפוץ מאוד כמרכיב העיקרי של קרמים לפנים ,לגוף, שמני גוף ואמבט, שמן תינוקות, וזלין ומוצרי קוסמטיקה רבים נוספים.
חומר זה אוטם את העור ובכך מונע אובדן של לחות, לכן יוצר אשליה כאילו מעניק לחות כאשר למעשה הוא כולא את השומן יחד עם הלכלוך והרעלים בתוך העור ובכך לא מאפשרים לו להתנקות ולסלק רעלים מהגוף.
החומר מוביל לאקנה וגם להזדקנות מוקדמת של העור. מכיוון שמונע מן העור את ייצור השומן הטבעי- הוא גורם ליובש מה שגורם להתמכרות מוגזמת לקרמים (מעורר צורך למרוח שוב ושוב).

טלק - טלק הוא חומר מייבש הנמצא באבקות קוסמטיות רבות. טלק מכיל סיבי אסבסט מסרטנים.
הטלק נכנס לריאות בנשימה ועשוי להצטבר במערכת הנשימה ולהתקשות לצאת ובך לגרום לנזקים למערכת הנשימה לטווח הארוך.

MEA ,TEA ,DEA-  קבוצת חומרים הנפוצה במוצרים כמו שמפו, צבעי שיער, מרככים, קרמים, וסוגי סבונים.
חומרים מקבוצה זו עשויים להפריע לתפקודי הכבד והכליות. אלו חומרים מסרטנים, מגרי עור ומעוררי אלרגיות. אלו חומרים אשר מסוכנים במיוחד לילדים ותינוקות.

פראבנים (Methyl, Butyl, Ethyl, Propyl) Paraben – נמצאים רבות במוצרי קוסמטיקה בעיקר כחומרי שימור אגרסיביים אשר מאפשרים למוצר חיי מדף ארוכים במיוחד. הם ידועים כרעילים ומעוררי פריחות ואלרגיות.
נמצא קשר לעליה בתחלואת סרטן השד אצל נשים בעקבות החשיפה לחומרים אלו.
עשוי לעורר בעיות עור רבות כמו דרמטיטיס, פריחות ואלרגיות. גם חומר זה גורם להתמכרות לקרמים.

 Fragrance- זהו רכיב אשר מוסיף את הניחוח הסינטטי לכל סוגי מוצרי הקוסמטיקה שאינה טבעית. מקור הרוב המכריע של הבשמים ותמציות הריח הוא מנפט. חומרים אלה נספגים מהר דרך העור והנשימה אך מסולקים לאט על ידי הגוף, וגורמים לרגישות רבה בעור וגם במערכת הנשימה.


אם החומרים האלו כל כך נוראים, למה היצרנים משתמשים בהם?

הקוסמטיקה המקורית הייתה עשויה הרי מחומרים אשר צמחו בטבע, נסיכות ונשים נכבדות בהיסטוריה היו מטפחות את עורן בעזרת שמנים שהופקו מן הפרחים כמו הורדים. למעשה מאז ומעולם בני האדם ידעו להפיק תמציות מן הפרחים, הצמחים, האגוזים ומכל הטוב שברך אותנו הטבע. בתמציות אלו השתמשו על מנת רפא את הגוף, הנפש וגם כדי לטפח את העור. 
אם כן, ברורה השאלה- מדוע יש צורך בהמצאת חומרים כימיים מהונדסים כשהכל נמצא בטבע?
אחת הסיבות העיקריות היא: כסף. חלק גדול מהחומרים הסינטטיים בהם עושים שימוש הם פשוט זולים בהרבה יותר מהחלופה הטבעית. לדוגמה: זול הרבה יותר להוסיף ריח סינטטי של ורד לעומת שימוש בשמן אתרי ורד אמיתי. סיבה נוספת היא צרכי המסחר: היצרנים מעוניינים שלמוצרים שלהם יהיו חיי מדף מאוד ארוכים. הם מעוניינים לייצר כל מוצר בכמויות עצומות כי זה מייעל את תהליכי הייצור ובכך חוסך כסף רב (שוב, כסף), לכן הם לא יכולים להרשות לעצמם שהמוצר יחזיק מעמד לתקופה של כשנה כאשר יכול לקחת שנה עד שאחרון המוצרים מאותו פס ייצור רק יימכר ללקוח. לכן הם מייצרים מוצרים עם חומרי שימור אגרסיביים במיוחד אשר מאפשרים למוצר להזיק מעמד אפילו כמה שנים טובות. אנחנו לא רוצים חומרי שימור מזיקים במזון שלנו וכך גם לא במוצרים שאנו מורחים כל יום על העור שלנו. סיבה נוספת היא הגברת הצורך בשימוש במוצר (ושוב- כסף...) : חלק מהמוצרים מכילים חומרים שנועדו לגרום לנו לצרוך את המוצר בכמויות גדולות יותר, כך למשל משתמשים בחומרים שמדללים מאוד את המוצר כדי שיהיה אפקטיבי במידה מועטה או לזמן קצר בלבד כך תצטרכו להמשיך ולקנות אותו שוב ושוב. או גרוע מכך, חומרים שיוצרים תלות במוצר.

אז מה עושים כדי להימנע מהחומרים המזיקים?

מומלץ לברר מראש על כל מוצר האם הוא טבעי או שאינו טבעי, כדאי לשוחח עם היצרן ולברר האם משתמש בחומר כזה או אחר המוזכר במאמר זה ואם לא ניתן לשוחח עם היצרן יש לבדוק ברשימת הרכיבים שעל האריזה.  בנוסף כדאי לעשות חיפוש מידע ברשת האינטרנט על שמות הרכיבים שבהם היצרן משתמש- כך תוכלו לגלות אם המוצר מכיל יותר חומרים שהייתם מעדיפים להתרחק מהם או שמכיל דווקא יותר חומרים שתשמחו להעניק לעצמכם.
אורלי תגר
orly Tagar



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך!