חפש בבלוג זה

יום שני, 8 ביולי 2013

המראה המעושן - כיצד פוגע העישון בעור

המראה המעושן

כיצד פוגע העישון בעור

כולנו יודעים עד כמה העישון מזיק לבריאות ומה הסכנות הטמונות בהרגל הרע הזה, אך העישון לא טומן בחובו נזק רק למה שקורה בתוך הגוף, אלא גם נזקים חמורים לעור שלנו ולמראה החיצוני כולו.
כמו שעישון גורם לאיברים הפנימיים שלנו להראות רע, הוא גם גורם לשכבת העור החיצונית שלנו להראות רע.

השפעות העישון

-          גוון העור: העישון מעכב את אספקת החמצן לעור באופן קבוע. לחלק מהמעשנים נוצר עור חיוור ואילו לאחרים נוצר עור בעל גוון שאינו אחיד אפילו בגילאים צעירים מאוד.
-          מרקם העור: יש מעל 4000 כימיכלים הנפלטים בזמן עישון הטבק כאשר רבים מהם מפריעים לתהליך התקין של חלק מאבני הבניין של העור כמו אלסטין וקולוגן, רכיבים אלו אחראים על מרקם העור, מיצוקו, וגמישותו-  התוצאה: עור נפול ומקומט. ההשפעה אינה רק על הפנים אלא גם על העור שבחלק הפנימי של הזרוע, ואצל נשים גם השדיים.
-          כתמי גיל: מחקרים מצאו שהחומרים הנפלטים מהטבק בזמן העישון מגבירים בצורה משמעותית את כתמי הגיל המופיעים על העור עם השנים. מי שמעשן יכול לצפות להם בגיל מוקדם יותר ובכמות או גודל בולטים יותר.
נזקי העישון לעור
-          הקווים שסביב השפתיים: פעולת העישון דורשת הפעלת שרירים שמסביב לשפתיים, כאלו שמי שלא מעשן כמעט ולא מפעיל. שילוב הפעלת שרירים קטנים אלו באופן קבוע, יחד עם ההשפעה השלילית שיש לסיגריות על הפעילות התקינה של העור מובילה לקמטים העמוקים שמסביב לשפתיים, האופייניים למעשנים.
-          פה: העישון מצהיב את השיניים, מגביר נטייה לפתח מחלות חניכיים, גורם ריח לא נעים מהפה ועשוי לגרום לבעיות אוראליות נוספות הנובעות ליקוי בהיגיינה. בנוסף קיימת שכיחות כפולה של נשירת השיניים יחסית לאלו שלא מעשנים.
-          האצבעות והציפורניים: העישון מכתים את אצבעות הידיים והציפורניים (בדיוק כמו את השיניים והפנים). הבשורה הטובה היא שהכתמים הללו בדרך כלל דוהים עם הזמן, כאשר מפסיקים לעשן.
-          השיער: השיער שלנו נוטה להיות דק, דליל, ושביר יותר ככל שאנחנו מתבגרים וזה קורה לגברים וגם לנשים. העישון מזרז את התהליך הזה. מחקרים מסוימים אפילו מצאו שמעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להקרחה בהשוואה לאלו שאינם מעשנים.
-          מחלות עור: מחקרים אחרונים מצאו קשר בין מחלות עור מסוימות כמו פסוריאזיס, לעישון. העישון עשוי לגרות מחלות עור אלו להתפרצות או החמרה במצב הקיים.

אם כך, מלבד הנזקים הבריאותיים העצומים שגורמות הסיגריות, הן פוגעות מאוד גם במראה החיצוני שלנו. העישון גורם לנו להרגיש פחות טוב, להריח פחות טוב, להראות פחות טוב ובאופן כללי גורם לגוף להזדקן מהר יותר מבפנים ומבחוץ.

האם הפסקת העישון תתקן את הנזק שנגרם?

עם הפסקת העישון הדם בשכבות העור מתחיל לזרום טוב יותר וכמות גדולה יותר של חמצן והזנה מגיעים אל העור. ההחמרה במצב העור נפסקת, ומרקם העור מתחיל להשתפר. אין זה מבטיח כי עורכם יחזור להיות כפי שהיה בגיל 16, אך כן צפוי שיפור ניכר לעין וההתדרדרות תיעצר. מומלץ לתמוך בתהליך שיקום העור על ידי מריחה קבועה של קרם וסרום אנטי איג'ינג אשר ישפרו את זרימת הדם בעור, ישקמו את התאים ורקמות העור שנפגעו, ויעזרו להחליק את מרקם העור. כדאי לוודא שקרמים אלו טבעיים ולא מכילים חומרים רעילים וחומרים משמרים שכן העור גם כך רווי ברעלים ייתר על המידה. כדאי לוודא שמוצרים אלו באיכות גבוהה מאוד, ושהם מכילים ויטמין E שידוע כמשקם מצוין לעור. 
הכתמים שנוצרו באצבעות הידיים והציפורנים צפויים לדהות ואף להיעלם עם הזמן וייתכן מאוד כי השיניים יחלו להראות לבנות יותר.
יכול להיות שאתם מרגישים שזה כמעט בלתי אפשרי להפסיק לעשן, אך דעו כי אנשים רבים הצליחו במשימה! למעשה, בארצות הברית יש כ 45 מליון מעשנים, אך יש כ 48 מליון מעשנים לשעבר! כלומר יש יותר אנשים שכבר הצליחו להפסיק לעשן מאשר אנשים שעדיין מעשנים. אנשים רבים מצליחים יותר כשהם נעזרים בכלים רפואיים כמו סדנאות למיניהן שחלקן מוצעות בחינם או במחירים נמוכים מאוד על ידי קופות החולים ושווה לתת לזה ניסיון. 

אם הדאגה לבריאות היא לא מה שיגרום לכם להפסיק לעשן (או לא להתחיל לעשן כלל), אולי הדאגה למראה החיצוני תדחוף אתכם לכך.
ואם אתם לא מעשנים, אך מישהו יקר ללבכם כן, שתפו איתו את המאמר- אולי הוא ישתכנע לעשות שינוי.

אולי יעניין אותך לקרא גם:
- חומרים מסוכנים בקוסמטיקה- כל מה שלא מספרים לך
- עור, מים ומה שביניהם
- היגיינה וניקוי הפנים הטבעי


אורלי תגר
Orly TAGAR